Förlossningen - Så gick det till, DEL ETT

28.08.2020
Vid 05 på onsdagsmorgonen den 26/8 väckte Zera mig. Hon jamade och verkade orolig. Jag tog min kudde och gick till vardagsrummet och la mig på madrassen jag förberett vid bolådan. Jag hade trots allt inte sovit mer än knappt 3 timmar.. Hela morgonen och förmiddagen vandrade Zera runt och försökte lägga sig till rätta men verkade aldrig komma till ro. Vid 11 förstod jag att vi skulle få bäbisar samma dag, Zera började gny och jama samt bädda i bolådan. Klockan 11.30 gick Zera på toa en 4e gång för att bajsa (trodde jag). När hon kom från lådan såg jag att hon var geggig i pälsen där bak så jag hjälpte henne tvätta rent med en våtservett. På servetten såg jag en grön och vit gegga - Slemproppen hade gått! 


30 minuter senare, 12.00, gick Zera på toa igen och krystade hårt, då gick vattnet. Efter drygt en timma med eskalerande värkar födde Zera sin första kattunge 13.22, på madrassen bredvid bolådan. Bäbisen kom till världen med huvudet först och stark stämma från första sekund - jag hörde den innan jag såg den! Det tog en stund för oss att förstå vad som exakt skulle göras men tillsammans tvättade vi kattungen, jag torkade huvudet medan Zera tvättade kroppen. Efter 20 minuter av tvättande och pysslande med bäbisen så kom moderkakan ut. Zera förstod direkt vad som skulle göras: Hon bet av navelsträngen och åt upp moderkakan. Det låter lite motbjudande men moderkakan innehåller nyttig energi som kattmamman har nytta av vid fortsatt förlossning! 


Inne i bolådan la sig Zera och kattunge nr1 tillsammans. Kattungen kröp direkt till tissarna och började dia samtidigt som Zera fortsatte tvätta den torr. 
Vid 14.30 började Zera andas häftigt och små värkar började synas. Klockan 14.45 blev värkarna snabbare och jag hann knappt förbereda en torr handduk innan nr2 kom ut. Med rumpan först så kom en något medtagen kattunge till världen. Zera var snabb på att slicka bort fosterblåsan och jag hjälpte bara till att få luftvägarna fria. Efter några lååånga sekunder hörde vi äntligen ett litet ”pip” - vilken lättnad. Eftersom att nr2 var lite hängig så hjälpte jag den till en tisse för att kunna börja dia. Efter bara någon minut med lite mat och en mamma som tvättade så var kattungen nästan lika pigg som den första. Kl 15.05 kom moderkakan ut som Zera snabbt tog hand om och det var tur, för bara 4 minuter senare föddes nr3. Här blev jag lite stressad. Jag var inte alls beredd på en till så snabbt! Nr2 var inte helt torr och nu hade Zera helt plötsligt en till att tvätta torr. Jag hade inte hunnit väga 2an och förstod att det kunde bli problem att se vem som var vem av de två senaste, Men tilsammans löste vi det och torkade varsin bäbis. Jag tog hand om 2an som jag även passade på att väga och märka med nagellack på den högra framtassen. Nr3 var pigg så den kröp själv till mjölkbaren så snart Zera fött ut moderkakan och bitit av navelsträngen. Efter vägning och märkning av 3an andades jag ut och kände mig stolt över att ha klarat av att förlösa tre små liv till världen. Jag betraktade de små som tvättades noggrannt av sin mamma, jag kände mig så rik! Tre små guldklimpar som JAG skulle få äran att ta hand om i 12 veckor - vilken ynnest! Och så stolt och imponerad jag var över Zera. Hon visste hur allt skulle skötas och var lugn hela tiden. Hon lät mig hjälpa till och det kändes som att det starka band vi två byggt upp på ett år äntligen fick visa hur starkt det egentligen är. Jag litar på Zera och Zera litar på mig! 

 Fortsättning i nästa inlägg.......

© 2020 Pointes & Tutus - Balettskola. Alla piruetter reserveras..
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång