Förlossningen - Så gick det till, DEL TVÅ

05.09.2020

När nr 3 tittat ut så var jag ganska säker på att det var den sista, jag var ju under hela dräktigheten övertygad om att Zera bara hade tre bäbisar i magen. Hennes mage var aldrig speciellt stor på sidorna, så som jag sett andra honor vara. Zeras mage var "hängig", när hon stod upp såg det ut som att hon hade en påse på magen. Uppenbarligen måste hon har burit sina foster/kattungar framtill i buken och inte på sidorna.

Som sagt, när 3an var ute så tänkte jag att hon var färdig men kände ändå på hennes mage för att försöka klura ut om hon var färdig eller inte. Direkt jag la min hand på hennes mage så förstod jag - det är fler påväg! 

Vid det här laget var Zera ganska trött och medtagen, hon hade ju trots allt förlöst och tagit hand om förlossningen av tre små liv. Jag passade på att ge Zera ersättning för att få i henne vätska och energi inför nästa omgång med krystvärkar. Hon tyckte det var gott att bli serverad direkt i bolådan och slickade i sig ca 20 ml ersättning på en gång. Vi båda pysslade om hennes tre små, såg till att alla blev torra och kom igång med att dia. Jag lyckades ge Zera ytterligare några ml ersättning precis innan jag såg de vågliknande rörelserna på hennes mage igen - värkarna för nr 4 var igång! 

Värkarna höll på i ca 10 minuter innan hon började krysta ordentligt och snabbt därefter var 4an ute. En pigg liten hona som snabbt började dia så snart fostersäcken var borttorkad runt ansiktet. Även med denna unge så skötte Zera de mesta själv, hon tvättade och rengjorde - samtidigt som hon hade tre små som skrek och ville dia. Till de tre första hade jag ordnat med varma vattenflaskor i bolådan under lakanet så de skulle hålla värmen även när Zera hade fullt upp med att förlösa nästkommande. 
Det tog en stund innan Zera började krysta ut moderkakan för nr4 så när hon väl satte igång höll jag koll för att se till att den verkligen kom ut. När jag försiktigt lyfte på svansen så såg jag ingen moderkaka utan där var det två små tassar som tittade ut! Jag hann bli lite stressad: 4an satt fortfarande fast i sin navelsträng som i sin tur satt fast i moderkakan som inte var förlöst och nu skulle nr 5 komma ut! Dessutom var jag inte redo för att det skulle bli fem bäbisar! 
Det gick fort, bara på några sekunder från det hon började krysta, innan nr 5 var född samt 4ans moderkaka - hon födde ut båda samtidigt!! 5an som var störst av alla och hade fått kämpa på längst av alla var väldigt medtagen och trött men tillsammans fick jag och Zera honom att kvickna till. 5ans moderkaka kom ut snabbt därefter och eftersom att jag hade ganska fullt upp med att torka både 4an och 5an torr så hann jag inte riktigt vara med så Zera åt upp även den sista moderkakan. Jag hade tänkt att hon inte skulle behöva äta upp även den då hon ätit flera under en kort tid men eftersom att hon var så snabb på att ta hand om allt så fick det bli så denna gång. 

5an blev snabbt pigg efter en stund av di. Två timmar efter att sista kommit till världen så var alla pigga och starka. Jag matade Zera inne i bolådan med det som föll henne i smaken för stunden. Det blev ersättning, lite schesir: kyckling och laktosfri grädde. 

På kvällen var vi alla helt slut och färdiga. Kattungarna diade och sov om vartannat. Zera lämnade inte bolådan en enda sekund, om än hon var kissnödig! Hon sov mycket och mellan varven fick jag i henne lite mat. Jag själv hade kopiöst ont i kroppen. Efter att ha suttit på golvet en hel dag, varit full av anspänning och knappt ätit någon mat så var jag helt färdig. Men all smärta och värk jag kände den kvällen var så värt allting. Hela upplevelsen av att få vara med när fem små kattungar föds och se sin egen katt bli mamma - Det är det mest fantastiska jag varit med om! 

© 2020 Pointes & Tutus - Balettskola. Alla piruetter reserveras..
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång